MENU
Onze fascinatie voor het oplossend vermogen van architectuur drijft ons.
Door te onderzoeken, samen te werken, te innoveren en gewoon te doen komen we verder.
Project
Het concept voor de indiening is gebaseerd op een analyse van de oudbouw. De stedenbouwkundige situatie vraagt om een ensemble waarbij het monument en de nieuwbouw een dialoog met elkaar aangaan en elkaars uitdrukkingskracht versterken. De dialoog tussen monument en nieuwbouw ontstaat door referenties in massa-opbouw, proporties, materiaal en subtiele kleurnuances. De bestaande gangschool wordt qua structuur versterkt en het wonen wordt er als een nieuwe tijdslaag aan toegevoegd. Vanuit de filosofie van het oude schoolleven wordt er een nieuwe collectiviteit ingebracht voor de nieuwe bewoners. Hiermee wordt de geest van de plek gecontinueerd naar de toekomst.
Het karakteristieke schoolgebouw is gelegen aan het historisch lint aan de Woenselsestraat. Het in 1914 gebouwde gebouw ligt terug ten opzichte van de rooilijn van de aanwezige lintbebouwing en toont door deze situering mede hiermee het belang van de functie als baken voor de wijk. Het verhaal van de historische stad is hier nog zichtbaar en ervaarbaar. Een verhaal uit het verleden dat een vervolg zal krijgen naar de toekomst door de transformatie van dit monument: “the living monument”
Stedenbouw
De school is ingepast in de oudere structuur van lintbebouwing aan de Woenselsestraat met een representatieve voorgevel en meer onderschikte kopgevels en achtergevel, soms zelf nauwelijks uitgetekend. Het ongelijke dakvlak toont het verschil in belang van de voorgevel ten opzichte van de ondergeschikte achtergevel. De onderwijzerswoning was uitgelijnd met de andere woningen aan het lint en de school lag met de voorgevelrooilijn aanzienlijk terug. De nieuwbouw moet in dezelfde rooilijn worden geplaatst als de oudbouw. Wij kiezen er daarom bewust voor om de oudbouw en de nieuwbouw te lezen als één ensemble met een sterk verwantschap in materiaal, kleur en verhoudingen van de gevelopeningen. Hierdoorontstaat er een ensemble met 1 expressie in bouwmassa, rooilijn en interactie met de omgeving. Door de tussenruimte en moderne interpretatie blijft het schoolgebouw als solitair afleesbaar.
Transformatie en nieuwbouw
Ten behoeve van de transformatie vinden aan het bestaande schoolgebouw enkele interventies plaats waarbij de monumentale waarde wordt gerespecteerd en versterkt. Allereerst worden de twee stalen vluchttrappen aan de achterzijde verwijderd, die in sterke mate afbreuk doen aan de architectonische uitstraling. Vervolgens wordt de structuur van de gangschool versterkt en worden er openingen gemaakt in de kopgevels in het verlengde van de gangen. Het prachtige trappenhuis als centrale kern wordt opgetopt en de trap wordt ruimtelijk doorgezet zodat ook in de kap twee appartementen kunnen worden gerealiseerd. Dit is goed passend naast de hoge schoorsteen en blijft ondergeschikt ten opzichte van het hoofdvolume. Tevens worden er dakramen en dakkapellen toegevoegd en loggia’s ingesneden in het dakvlak aan de achterzijde. Naast de transformatie van het monument biedt de locatie ruimte voor nieuwbouw. Ruimte om te verdichten en te vergroenen. Binnen onze visie benaderen wij het concept voor de nieuwbouw vanuit een analyse van de oudbouw zodat er een vanzelfsprekendheid ontstaat tussen oud en nieuw. Op deze wijze ontstaat er een dialoog tussen de bouwdelen en wordt elkaars uitdrukkingskracht versterkt.
Opdrachtgever
-
Status
Tender
Programma
12 koop appartementen; 8 huur appartementen; 2 grondgebonden woningen
©2020 FAAM ARCHITECTS. ALL RIGHTS RESERVED.